'/>

11 Suspek dicari...

SIBU: Polis sedang mencari 11 lagi orang bagi membantu siasatan kes pembunuhan ahli perniagaan Clement Tan Teck Howe, yang terbunuh dalam serangan berkumpulan di Wong King Huo Road pada pukul 1 pagi Khamis lalu.

Dua belas yang lain telah ditangkap dalam siasatan pembunuhan itu tidak lama selepas kematian Tan.

Dua daripada mereka ditahan reman selama lima hari pada hari Sabtu manakala selebihnya dibebaskan.

11 dikehendaki polis adalah Anthony Ling Yew Fung (22), Melvin @ Chen Zen (20-an), Kevin Chung Biing Lung (23), Gary Tang Kiet Lee (22), William Lee Kee Fook (25), Peter Ling Deng Sing (29), Sylvester Kong Sien Yong (23), Kong Chin Lung (21), Aleyson Ling Poh Huat (26), Dylan Wong Kuok Kwong (24) dan Julians Ling Yew Fung (26).

Polis mengklasifikasikan pembunuhan itu di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Pembunuhan itu dikatakan telah berlaku pada 1 pagi 20 April, sebagai mangsa sedang minum bersama rakan-rakannya di sebuah kedai kopi apabila dua lelaki mendekatinya.

Pertengkaran antara beliau dan seorang lelaki lain berlaku.

Suspek dipercayai telah dipanggil sekumpulan lelaki bersenjatakan objek kayu dan logam yang menyerang Tan dan kawan-kawannya.

Tan dan rakan-rakannya cuba melarikan diri tetapi telah dikerumuni oleh satu lagi kumpulan lebih daripada 10 penyerang kira-kira 200 meter dari kedai kopi.

Tan tidak sedarkan diri akibat kecederaan dan dihantar ke sebuah klinik swasta, yang kemudiannya merujuknya ke Hospital Sibu, di mana beliau meninggal dunia akibat luka.

Dalam sidang media pada petang Sabtu, Pesuruhjaya Polis Sarawak Datuk Mazlan Mansor menafikan kes itu adalah jenayah berprofil tinggi dikaitkan dengan gengsterisme.

Beliau berkata pembunuhan itu dicetuskan oleh salah faham di WeChat aplikasi chat.

"Tidak ada gunanya akan menyembunyikan diri. Walaupun anda membuat penerbangan ke China, polis akan pergi ke sana untuk membawa anda kembali, "Mazlan mengulas.

No comments:

| Copyright © 2013 MERADONG TODAY