'/>

Keputusan muktamad selepas mengadakan pertemuan dengan PM

keputusan muktamad selepas mengadakan pertemuan dengan PM

KUCHING: Barisan Nasional (BN) akan membuat pendirian muktamad ke atas pindaan Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta 355) selepas pertemuan antara Barisan Nasional (BN) di Sarawak dan Sabah dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Ketua Menteri, Datuk Amar Abang Johari Tun Openg, yang menghadiri mesyuarat pertama pada 13 Mac, katanya sebelum ini telah menyatakan kebimbangan beliau bahawa pindaan itu akan melanggar Artikel 8 Perlembagaan Persekutuan yang melindungi kesaksamaan untuk semua orang adalah mata undang-undang.

"Pendirian kerajaan negeri ini adalah sangat jelas dan saya juga telah menyatakan dengan jelas bahawa apabila ia datang kepada undang-undang hudud, ia tidak berkaitan dengan Sarawak.

"Ini adalah pendirian yang sama dibuat oleh Allahyarham Tok Nan '(Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem) dan kita mempunyai pendirian yang sama," tegas beliau ketika bercakap kepada pemberita selepas menyaksikan Memorandum Persefahaman (MoU) antara Sarawak Energy Berhad (SEB) dan Perbadanan Perhutanan Sarawak (SFC) di sini semalam.

MoU itu komitmen SEB untuk menyediakan kawasan penyu mendarat di Park Tanjung Datu Negara, Pulau Talang-Talang Besar dan Pulau Talang-Talang Kechil dengan tenaga hijau menerusi sistem berpusat solar di ibu pejabat SEB.

Antara yang hadir ialah Menteri Kemudahan Awam Dato Sri Dr Stephen Rundi Utom, Menteri Muda Kemudahan Awam (Bekalan Elektrik dan Telekomunikasi) Dr Abdul Rahman Junaidi, Menteri Muda Kemudahan Awam (Bekalan Air) Datuk Roland Sagah Wee Inn, Setiausaha Kerajaan Negeri Tan Sri Datuk Amar Morshidi Abdul Ghani dan pengerusi SEB Datuk Amar Abdul Hamed Sepawi.

Abang Johari juga menegaskan bahawa Rang Undang-undang Pindaan kepada Akta 355 kebimbangan undang-undang Syariah dan undang-undang tidak hudud.

"Rang undang-undang ini adalah Syariah dan tidak Hudud. Tetapi walaupun ia Syariah, kita menyatakan kebimbangan kami kerana penalti yang dipancarkan dari rang undang-undang yang bagi saya adalah diskriminasi antara orang Islam dan bukan Islam.

"Ini mungkin bercanggah dengan Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan jadi saya melahirkan kebimbangan saya mengenai perkara ini semasa mesyuarat itu," katanya, sambil menambah bahawa dia terpaksa mewakilkan Timbalan Ketua Menteri Datuk Amar Douglas Uggah Embas untuk menghadiri mesyuarat kedua disebabkan beliau lawatan rasmi ke China baru-baru ini.

Walau bagaimanapun, beliau berkata keputusan mengenai ini masih terletak di tangan kerajaan persekutuan.

"Apa jua keputusannya yang timbul daripada mesyuarat itu akan diumumkan oleh Perdana Menteri kita. Jadi sama ada BN Sarawak akan mengundi untuk pindaan itu akan bergantung kepada keputusan ini.

"Tetapi jika ia melibatkan Hudud, tidak. Kami akan menentang, "katanya.

Najib dijangka membentangkan Rang Undang-undang pada hari terakhir sesi parlimen ini pada 6 April, menurut laporan dari Oriental Daily.

Tetapi disebabkan oleh bantahan kuat dari parti-parti komponen BN di Sarawak dan Sabah, beliau adalah spekulasi untuk menangguhkan pembentangan untuk sehari.

Sebaliknya, dengan 7 April hingga 9 yang ditetapkan sebagai hari berundur bagi pemimpin BN, terdapat spekulasi bahawa pembentangan Rang Undang-Undang, perlu Najib berkeras untuk melakukan semasa sesi Parlimen ini, akan pada 10 April di mana pengundian akan paling mungkin dipanggil untuk itu akan diluluskan.

No comments:

| Copyright © 2013 MERADONG TODAY