'/>

Bayi masih hidup ketika masih lahir...

KUCHING:Kes pembuangan bayi Selasa  lepas dikelafikasi sebagai kes bunuh selepas bukti baru menunjukkan bayi masih hidup ketika lahir.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri Datuk Dev Kumar berkata kes itu, yang pada asalnya di bawah Seksyen 318 Kanun Keseksaan kerana menyembunyikan kelahiran dengan penjualan bayi yang mati, kini akan disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

"Bukti baru telah muncul yang menunjukkan bayi perempuan yang baru lahir masih hidup ketika dia disumbat di dalam kotak dan dibuang ke dalam tong sampah di Samajaya apartment (di Muara Tabuan).

"Berdasarkan bukti baru, pihak polis telah diklasifikasikan semula kes itu sebagai kes bunuh di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan semalam.

Sementara itu, Majistret Portia Tham Ong Leng diberikan tahanan reman selama tujuh hari terhadap ibu bayi, yang kini dirawat di Hospital Umum Sarawak berikutan penahanannya.

Wanita berusia 24 tahun dari Belaga - pelajar tahun tiga di sebuah kolej berdekatan - telah ditahan oleh anggota Jabatan Siasatan Jenayah di apartmen beliau sekitar 12.30 tengah hari pada hari Selasa selepas pembersih di kompleks itu menemui mayat bayi yang baru lahir sekitar jam 10 pagi.

Difahamkan beliau melahirkan  bayi di dalam bilik mandi unit di sekeliling 06:30 hari itu.

kejadian bayi-lambakan kelmarin merupakan kes pertama yang dilaporkan di negeri ini tahun ini.

Sebanyak 10 kes yang dilaporkan kepada polis pada tahun sebelumnya

No comments:

| Copyright © 2013 MERADONG TODAY