'/>

KM: Pembangunan ICT di Sarawak bertujuan untuk golongan muda

MB: pembangunan ICT di Sarawak bertujuan untuk golongan muda

KUCHING: Perkembangan teknologi komunikasi maklumat dan infrastruktur di Sarawak (ICT) dilakukan untuk kepentingan generasi muda.

Dalam hal ini, Ketua Menteri, Datuk Amar Abang Johari Tun Openg serius memandu ICT untuk membangunkan ekonomi negeri.

"Landskap ekonomi kita telah berubah dan saya mahu anak-anak muda di Sarawak untuk mempunyai peluang untuk mendapatkan pengetahuan yang lebih tinggi dan meningkatkan kemahiran mereka dalam mana-mana bidang melalui Internet.

"Ia bukan sahaja untuk masa depan mereka tetapi juga untuk masa depan Sarawak," katanya pada majlis penyampaian Anugerah Kecemerlangan Pendidikan Yayasan Sarawak di sini hari ini.

Abang Johari berkata, beliau telah memperuntukkan RM1 bilion untuk menaik taraf infrastruktur ICT di negeri ini sebagai usaha menjadikan Sarawak lebih berdaya saing dan negeri ini menjadi barisan hadapan bukan sahaja di Malaysia tetapi juga di rantau ini.

Beliau berkata Sarawak sudah mempunyai kelebihan, diberikan kuasa yang banyak selepas membeli kemudahan kuasa hidro Bakun dari Putrajaya.

"Jadi sekarang kita mempunyai kuasa ini - perkara yang seterusnya adalah kita mahu mempunyai 'CyberPower' di mana kita mempunyai kekuatan dalam ruang siber, iaitu ICT.

"Perkara ketiga ialah kita mesti membangunkan kecerdasan otak kita. Jika kita sudah mempunyai kuasa-kuasa ini, Sarawak pasti akan menjadi negeri yang paling berkuasa di Malaysia, "katanya.

Ketua Menteri berkata kerajaan akan melakukan yang terbaik untuk menyediakan ruang untuk golongan muda.

"Jika kita menyediakan jenis ini infrastruktur untuk mereka, masa depan adalah untuk mereka.

"Apabila kita bercakap dengan rakan-rakan kami di Kuala Lumpur tentang rancangan pembangunan mereka untuk ICT, penanda aras adalah penembusan - selagi ia mencapai kawasan-kawasan tertentu. Walau bagaimanapun, mereka tidak pernah bercakap tentang kelajuan, "katanya.

Dalam usaha untuk menjadi berkesan, beliau berkata ada 'keperluan untuk mempunyai kelajuan.

"Di Kuching, saya telah diberitahu bahawa kita hanya 100Mbps bagi seluruh kawasan itu; di China, ia adalah 100Mbps setiap isi rumah. Saya ingin menukar ini. Jika kita boleh meningkatkan kelajuan kami untuk sekurang-kurangnya dua terabit, ia akan menjadi baik. Itulah bagaimana kita akan membangunkan ICT kami.

"Ini akhirnya akan meningkatkan perkhidmatan kami, rawatan perubatan dan kajian dalam talian, semua kerana sambungan pantas dengan seluruh dunia."

Kemudian, Abang Johari menyampaikan anugerah kepada 379 Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) pelajar cemerlang dari sekolah-sekolah di Kuching, Bau dan Lundu.

Mereka adalah antara 1,427 pelajar di seluruh Sarawak layak untuk anugerah itu.

Setiap satu daripada SPM-pelajar cemerlang menerima RM500 dan sijil penghargaan, manakala pelajar STPM tertunggak memenangi RM700 dan sijil.

Skim Yayasan Sarawak, yang diperkenalkan pada tahun 1986, telah mendapat manfaat 88.952 pelajar yang 27.848 mengambil Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), 38.817 menduduki Borang 3 peperiksaan termasuk kemudian Sijil Rendah Pelajaran (SRP) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR), 20.782 SPM high-pelajar cemerlang dan 1508 penjaring STPM.

Pada majlis itu, Abang Johari turut mengumumkan penamaan semula Yayasan Pembangunan Pusat Pendidikan Sarawak ke Wisma Adenan sebagai penghormatan kepada pemimpin terdahulu, Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem.

Adenan, ketua menteri kelima di negeri ini, meninggal dunia pada 11 Jan tahun ini.

No comments:

| Copyright © 2013 MERADONG TODAY