'/>

Mungkin Ada Rasional Hari Rabu Dipilih??? #PRU14

Walaupun sesetengah mungkin berfikir bahawa hari Rabu adalah hari yang luar biasa untuk tarikh pengundian dan lebih suka pada hari Ahad, mungkin ada yang rasional mengapa hari Rabu dipilih.

Malaysia adalah negara yang pelbagai. Berapa hujung minggu pada hari Ahad manakala Sabtu adalah setengah hari kerja untuk anda mungkin tidak hujung minggu untuk orang lain di bahagian lain Malaysia.

Negeri Terengganu, Kedah dan Kelantan sentiasa mempunyai hujung minggu mereka pada hari Jumaat dan Sabtu.

Johor, yang dilihat sebagai medan pertempuran utama untuk pilihan raya ini, juga berubah menjadi hujung minggu Sabtu bermula 1 Januari 2014 - tahun selepas pilihan raya umum lepas pada tahun 2013.

Jika pilihan raya ditetapkan pada Ahad, ia tidak akan adil kepada negeri-negeri tersebut. Begitu juga jika pilihan raya ditetapkan pada hari Jumaat, ia tidak akan adil untuk negeri-negeri lain.

Begitu juga jika pilihan raya ditetapkan pada hari Sabtu, ia akan menjadi setengah hari bekerja untuk sesetengah manakala hari rehat penuh untuk orang lain.

Walaupun saya tidak bercakap untuk Suruhanjaya Pilihan Raya, saya dapat memahami bahawa terdapat kelebihan dalam memilih hari Rabu kerana mereka berpendapat ini adil untuk semua negeri dan tidak membenarkan keputusan dan kadar belanjawan tetap konsisten di seluruh Malaysia dan tidak akan tergelincir dalam negeri tertentu.

Bagaimanapun, Pakatan Harapan sepatutnya menjadi orang terakhir yang mengadu tentang hari kerja sebagai tarikh pengundian.

Pengerusi dan calon PM Tun Mahathir sebagai PM pertama diadakan pada hari Khamis, 22 April 1982.

Pilihanraya terakhir beliau sebagai PM pada tahun 1995 dan 1999 juga diadakan pada hari bekerja - Isnin, 25 April 1995 dan Isnin 29 November 1999.

Benar, Tun Mahathir dan gengnya sememangnya tidak layak untuk mengadu bahawa tarikh pengundian pilihan raya ini jatuh pada hari Rabu.

Amerika Syarikat yang kononnya negara paling demokratik di dunia juga mengadakan pemilihan Presiden mereka pada hari Selasa, 8 November 2016.

Eric See-To.

No comments:

| Copyright © 2013 MERADONG TODAY