'/>

"Kami berterima kasih kepada mereka(PKR) kerana tidak bertanding,"-KM Abg Jo

KUCHING: Ketua Menteri Sarawak, Datuk Amar Abang Johari Tun Openg mengakui keputusan oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak bertanding dalam yang akan datang Tanjong Datu pilihan raya kecil.

"Kami berterima kasih kepada mereka kerana tidak bertanding," kata pemangku pengerusi Barisan Nasional Sarawak dan Pemangku Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) ketika ditemui media pada Rumah Terbuka Tahun Baru Cina anjuran Parti Rakyat Bersatu Sarawak di ibu pejabat parti di sini pada hari Sabtu.

Apabila ditanya sama ada PBB telah memutuskan calon bagi pilihan raya kecil itu, Abang Johari menjawab: "Tunggu Dolok (tunggu dahulu)."

Pengerusi PKR Sarawak Baru Bian, ketika mengumumkan keputusan parti untuk tidak bertanding di Tanjong Datu pilihan raya kecil pada Rabu, berkata ia merupakan satu isyarat untuk membiarkan Abang Johari dan kerajaan negeri terus melaksanakan visi dan dasar-dasar yang pendahulunya Allahyarham Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem disusun untuk Sarawak.

Selain daripada memberikan Abang Johari peluang untuk melaksanakan dasar-dasar Adenan, Baru berkata, PKR negeri kepimpinan Majlis berpendapat bahawa mereka perlu memberi fokus kepada pilihan raya umum ke-14 (PRU-14).

Selain PKR, ketua PAS Sarawak Jofri Jaraiee, yang dijangka PRU-14 yang akan diadakan tidak lama lagi, juga berkata partinya lebih suka memberi tumpuan kepada pilihan raya parlimen.

"Kami akan kemungkinan besar tidak bertanding di sana (Tanjong Datu) sebagai tanda hormat kepada Datuk Patinggi Adenan," Jofri dipetik sebagai berkata, sambil menambah bahawa Adenan sentiasa mempunyai kepentingan rakyat di hati.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan 18 Feb sebagai tarikh pilihan raya kecil Tanjong Datu. Penamaan calon akan diadakan pada 4 Feb, manakala pengundian awal pada 12 Feb.
Sumber :BP

No comments:

| Copyright © 2013 MERADONG TODAY