'/>

#Terkini Saudara pemimpin N. Korea Kim dibunuh di Malaysia: Yonhap

Adik kepada pemimpin Korea Utara Kim Jong-un yang telah dibunuh di sebuah lapangan terbang di Malaysia, menurut agensi berita Korea Selatan Yonhap News.

Satu sumber kerajaan Korea Selatan memberitahu Reuters bahawa Kim Jong-nam dipercayai terbunuh selepas diserang oleh dua ejen wanita yang tidak dikenali dengan "jarum beracun."

Suspek melarikan diri tempat kejadian dan polis Malaysia mengesyaki Korea Utara adalah di belakang pembunuhan itu.

Mr Kim telah bersembunyi di Malaysia selepas pelaksanaan pada bulan Disember 2013 bapa saudaranya, Jang Song-thaek, bapa saudara sekali-kuat pemimpin semasa.

Anak sulung Kim Jong-il, beliau terselamat daripada cubaan pembunuhan di Macau pada tahun 2011.

Saudara pemimpin Korea Utara Kim Jong-Un telah dibunuh di Malaysia, agensi berita Yonhap Korea Selatan dilaporkan Selasa.

Agensi itu memetik seorang sumber kerajaan Seoul sebagai berkata Kim Jong-Nam telah dibunuh pada Isnin. Sumber itu tidak memberikan butiran lanjut.

Pegawai-pegawai di Seoul tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen.

Pemain berusia 45 tahun itu telah diracun oleh dua ejen wanita yang tidak dikenali menggunakan jarum beracun di sebuah lapangan terbang di Kuala Lumpur, menurut penyiar Korea Selatan TV Chosun.

Laporan itu, memetik apa yang dipanggil sumber-sumber kerajaan berbilang, berkata kedua-dua wanita berasal teksi dan melarikan diri sebaik sahaja selepas itu.

Di Malaysia, Menurut pihak Polis yang menjaga Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Abdul Aziz Ali, memberitahu AFP Korea dalam empat puluhan beliau ditemui sakit di lapangan terbang pada Isnin.

Pihak berkuasa lapangan terbang dikejarkan ke hospital dan dia meninggal dunia dalam perjalanan, Ketua Polis tersebut.

"Kami tidak mempunyai apa-apa maklumat lain lelaki Korea ini. Kita tidak tahu identitinya," kata Abdul.
Sumber :AFP

No comments:

| Copyright © 2013 MERADONG TODAY