'/>

Tertembak sepupu sendiri

KENINGAU: Seorang petani yang girang kerana menyangka menembak seekor beruang hitam yang memanjat pokok rambutan terkejut apabila mendapati haiwan itu adalah sepupunya yang maut selepas terkena tembakan dilepaskannya di hutan Ulu Sungai Mususur, Tambunan, di sini, kelmarin.

Sebelum kejadian, mangsa, Nuis Upil, 36, dikatakan bersama suspek berusia 42 tahun yang juga sepupunya serta dua lagi rakan mereka ke hutan berkenaan jam 2 petang.


Mangsa memanjat pokok rambutan dan pada waktu sama, suspek yang membawa senjata api buatan sendiri, bakakuk melepaskan tembakan kerana menyangka itu adalah beruang hitam menyebabkan ‘haiwan’ terbabit jatuh.

Suspek dan dua lagi rakan mencari ‘haiwan’ itu dan terkejut apabila mendapati ia sepupunya berlumuran darah dan tidak bernyawa. Ketua Polis Daerah Keningau, Deputi Superintendan Zahari Mohamed ketika ditemui Harian Metro, mengesahkan kejadian itu dan suspek kini ditahan reman bagi membantu siasatan.


Beliau berkata, pada mulanya, suspek membuat laporan polis kononnya mangsa ditembak individu tidak dikenali bagi mengelak dikaitkan dengan kejadian itu, tetapi akhirnya mengaku tertembak mangsa.


“Kejadian ini membabitkan empat lelaki tempatan dari Kampung Dabata dan Dalunga berusia antara 36 dan 52 tahun termasuk mangsa dan dua lagi rakan mereka,” katanya.

Zahari berkata, suspek mengaku tertembak mangsa kerana menyangka sepupunya itu beruang hitam memanjat pokok rambutan.


Malah, katanya, siasatan polis mendapati ketika kejadian, hanya suspek saja membawa bakakuk dan memasuki hutan itu berburu. “Polis menahan suspek dan seorang lagi rakannya bagi membantu siasatan dan kes disiasat mengikut Seksyen 302, Kanun Keseksaan,” katanya.

- http://www.hmetro.com.my

posted from Bloggeroid

No comments:

| Copyright © 2013 MERADONG TODAY