'/>

#CMAdenan Umum nama calon BN Sarawak Mac ini

Barisan Nasional (BN) akan mengumumkan senarai 82 calonnya bagi Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak ke 11 selepas empat parti komponen dan dua parti pro BN bermesyuarat Mac ini.
adenan satemKetua Menteri, Tan Sri Adenan Satem berkata, keempat-empat parti komponen BN negeri iaitu Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Parti Rakyat Sarawak (PRS), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) dan Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) serta dua parti pro BN, Parti Rakyat Bersatu (UPP) dan Parti Tenaga Rakyat Sarawak (Teras) sudah mengemukakan nama-nama calon untuk dipertimbangkan.
“Saya telah selesaikan kebanyakan masalah yang melibatkan pembahagian kerusi antara enam parti terbabit,” katanya selepas menutup Konvensyen Pendidikan Kebangsaan di Kuching, Ahad.
Beliau yang juga Pengerusi BN negeri bagaimanapun enggan memberikan jawapan pasti berhubung pembubaran Dewan Undangan Negeri yang mandatnya tamat pada 20 Jun.
“Sekalipun saya tidak mengumumkannya, dewan secara automatik akan tamat dengan sendirinya. Perlembagaan menetapkan bahawa pilihan raya mesti diadakan dalam tempoh 60 hari selepas tarikh luput.
“Secara teori, ia boleh berlanjutan sehingga Ogos.
“Biasanya, kita akan mengadakan pilihan raya lebih awal daripada tarikh tamat tempoh,” katanya yang juga Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB).
Menurutnya, BN akan berjaya merebut sekurang-kurangnya empat kerusi daripada DAP pada PRN nanti.
“Kami yakin untuk menawan sekurang-kurangnya empat kerusi DAP. Kami telah melakukan pengiraan dan kami yakin mengenainya,” katanya yang bagaimanapun enggan mendedahkan empat kawasan Dewan Undangan Negeri tersebut.
UPP dan Teras adalah parti serpihan SUPP dan SPDP.
Semalam SPDP memutuskan untuk bertanding di 10 kerusi dewan undangan negeri (DUN) termasuk dua kerusi baharu pada pilihan raya negeri kali ini.
Presiden SPDP Datuk Seri Tiong King Sing berkata dua kerusi baharu ialah Samalaju dan Mulu.
“SPDP akan menurunkan Datuk Pau Chiong Ung untuk kerusi Samalaju sementara untuk kerusi Mulu, calonnya ialah sama ada naib presiden kanan parti Dr Roland Dom Mattu atau Ketua Pemuda Robert Ayu,” kata beliau dalam satu kenyataan selepas mesyuarat majlis tertinggi parti.
Beliau berkata mesyuarat majlis tertinggi partri hari ini mencapai keputusan sebulat suara untuk bertanding bagi kerusi Samalaju dan Mulu.

No comments:

| Copyright © 2013 MERADONG TODAY