'/>

Satu perlumbaan yang bertukar tragis

KUCHING: Satu perlumbaan yang bertukar tragis bagi sekumpulan pekerja kilang dari Indonesia selepas dua daripada mereka dikhuatiri lemas di pantai di Santubong petang semalam.

Mangsa dikenal pasti sebagai Rusmana, 44, dan Usman Suharna, 20, kedua-duanya dari Bandung, hilang ketika mandi di laut .

Rakan mereka, Dede Poniman, kata mereka menyewa sebuah van untuk perjalanan satu hari ke pantai, dan tiba di sana pada kira-kira jam 9.30 pagi.

"Tujuh daripada kita pergi untuk berenang, dan kami mengambil keputusan untuk pulang ke pantai selepas berasa letih apabila dua daripada mereka dihanyutkan arus deras," katanya.

Ditanya pemberita mengapa mereka pergi berenang walaupun laut kasar, beliau berkata mereka fikir mereka boleh berenang.

Bomba dan Negeri Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat (Bomba) Farhan Sufyan Borhan berkata, mereka dihantar 15 penyelamat ke tempat kejadian selepas menerima panggilan kecemasan mengenai kejadian itu yang berlaku kira-kira 12:17.

"Empat daripada mereka dipercayai sedang mandi di kawasan berbatu sebelum diberi amaran oleh pengawal kerana ombak kuat. Bendera merah itu turut dibawa di pantai.

"Mereka tidak mengendahkan amaran tersebut, dua daripada mereka telah diselamatkan oleh rakan-rakan manakala dua lagi dikhuatiri lemas," katanya ketika ditemui di tempat kejadian semalam.

Foto by info Sarawak

No comments:

| Copyright © 2013 MERADONG TODAY