'/>

Banjir paling buruk melanda Telang Usan

MARUDI: Keadaan banjir di Telang Usan adalah yang paling teruk sejak kebelakangan ini, kata Adun Telang Usan Dennis Ngau. Dennis berkata demikian selepas melawat beberapa kawasan yang dilanda banjir di kawasannya semalam.

Walaupun perjalanan  pasukan saya telah perlahan kerana banyak bahagian jalan raya yang menghubungkan kampung-kampung yang tenggelam. Dengan tekad untuk mencapai mangsa banjir, pasukan kami terdiri daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat dari Miri, Pasukan Pertahanan Awam (JPAM), polis dan tentera dengan bekalan makanan berjaya mencapai kampung Long Wat di Sungai Apoh, sebuah kampung yang terjejas lebih daripada tiga hari, "katanya.

Beliau menegaskan bahawa walaupun kampung-kampung di kawasan tinggi seperti Long Bedian di Apoh dan Long Anyat dalam Patah turut dilanda banjir.

Sebagai menghubungi bilik gerakan di Pejabat Daerah Usan Telang di Long Lama, Dennis berkata beliau sentiasa menerima kemas kini daripada ketua kampung.

"Hujan berterusan di seluruh Telang Usan dijangka membuat keadaan lebih teruk.

Setakat ini, tidak ada pemindahan penduduk rumah panjang telah dibuat kerana penduduk kampung telah berpindah ke tingkat atas rumah panjang mereka, kecuali bagi murid-murid SK Long Sobeng, Ulu Tinjar yang telah berpindah ke rumah panjang kerana paras air mencecah bumbung sekolah mereka, kata Dennis selanjutnya.

Kepada bantuan makanan yang disediakan oleh kerajaan, beliau berkata ia hanya untuk mangsa banjir terkandas di rumah panjang.

"Malah jika rumah anda adalah di bawah air tetapi anda tidak berada di kampung, jangan menuntut bahagian anda kerana kami perlu untuk membantu penduduk rumah panjang rakan-rakan kami. Kita tahu bantuan itu tidak mencukupi atau yang mencukupi dan saya memohon maaf untuk itu, "katanya.

Beliau menasihatkan orang-orang yang mempunyai tanaman seperti padi yang terjejas oleh banjir untuk membuat laporan dengan ketua rumah panjang masing-masing, yang seterusnya akan memaklumkan kepada Pegawai Daerah Telang Usan.

Dennis menganggarkan bahawa kali ini tidak kurang daripada 10,000 orang di Telang Usan kawasan yang terlibat dengan banjir.

Ditanya bagaimana beliau anggaran, beliau berkata: "Anda tidak mengira hanya rumah tenggelam tetapi juga orang-orang yang melakukan perjalanan di kawasan yang terjejas oleh jalan air, jambatan yang runtuh seperti di Long Kevuk, murid-murid dan guru-guru yang

tidak boleh pergi ke sekolah kerana jambatan runtuh dan banyak lagi. "

"Dua jambatan talian hayat di Kampung Penan Long Kevuk, yang saya telah menekankan keperluan untuk jambatan bailey dan jambatan kampung di SK Long Luteng, memerlukan dana segera untuk mereka dibaiki. Saya menyeru, oleh itu, dan mohon CM YAB kami untuk campur tangan untuk membantu orang-orang saya dalam perkara ini, "katanya.

Sementara itu, Dennis mendedahkan nama-nama beberapa buah kampung yang telah membuat laporan bahawa rumah panjang mereka terjejas oleh banjir.

Beliau menyatakan ia Long Bedian, Long Ati, Long Tujang, Long Buang, Long Bemang, Long Loyang, Long Batan, Long Aton, Long Sobeng, Long Anyat, Long Luteng, Long Puak dan Long Lama.

"Saya percaya, kerana masalah telekomunikasi, ketua beberapa rumah panjang tidak membuat laporan," keluh beliau.

No comments:

| Copyright © 2013 MERADONG TODAY