'/>

9 rakyat Malaysia dibenarkan keluar dari Korean Utara -PMNajib

Saya dengan sukacitanya mengumumkan bahawa sembilan rakyat Malaysia yang telah dihalang daripada meninggalkan Korea Utara kini telah dibenarkan pulang ke Malaysia.

PERDANA MENTERI NAJIB RAZAK MENGUMUMKAN RETURN SELAMAT RAKYAT MALAYSIA YANG DIADAKAN NORTH KOREA

 

30 Mac 2017

 

1. Saya ingin mengumumkan bahawa sembilan rakyat Malaysia yang telah dihalang daripada meninggalkan Korea Utara kini telah dibenarkan pulang ke Malaysia. Alhamdulillah, mereka berlepas dari Pyongyang hari ini pada jam 7.45 malam waktu Malaysia, dan akan mendarat di Kuala Lumpur esok sekitar jam 5 pagi.

 

2. Saya ingin mengucapkan terima kasih mereka dalam kerajaan Malaysia yang terlibat dalam rundingan yang diketuai oleh Kementerian Hal Ehwal Luar Negeri. Saya mempunyai kebimbangan peribadi yang mendalam tentang perkara ini, dan kami bekerja secara intensif di belakang tabir untuk mencapai kejayaan ini. Banyak cabaran yang diatasi untuk memastikan kepulangan rakyat Malaysia. Keselamatan dan keselamatan rakyat kita akan sentiasa menjadi keutamaan pertama saya.

 

3. Kami akan membolehkan Korea Utara untuk meninggalkan Malaysia. Di samping itu, berikutan selesainya bedah siasat ke atas si mati dan penerimaan surat daripada keluarganya meminta mayat dikembalikan kepada Korea Utara, koroner telah meluluskan pelepasan badan.

 

4. Kerajaan amat menyokong prinsip-prinsip keadilan dan kedaulatan. siasatan polis kita ke dalam jenayah ini serius di bumi Malaysia akan diteruskan. Saya telah mengarahkan untuk semua langkah yang mungkin perlu diambil untuk membawa mereka yang bertanggungjawab terhadap pembunuhan ini ke muka pengadilan.

 

5. Sebagai Perdana Menteri, saya bersyukur kerana semua rakyat Malaysia bersatu untuk mengatasi krisis ini dalam semangat Negaraku. Ia menunjukkan apa yang boleh dicapai untuk negara jika kita bekerja bersama-sama sebagai satu.

 

DATO 'SRI NAJIB TUN RAZAK

PERDANA MENTERI MALAYSIA


No comments:

| Copyright © 2013 MERADONG TODAY