'/>

HELLO GUAN ENG, HELLO ...

HELLO GUAN ENG, HELLO .... JANGAN KITA PERLU TUNGGU SEHINGGA HARI PENGHAKIMAN KAH?

Kenyataan akhbar

1. Selepas datang di bawah penelitian sengit oleh banyak pihak mengapa Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah nampaknya bersetuju untuk membayar sepenuhnya untuk Tunnel Pulau Pinang yang dicadangkan melalui pertukaran tanah kerajaan tetapi masih memberi pengendali swasta konsesi tol 30 tahun pada awal tahun lepas, Ketua Pulau Pinang Menteri ketika itu berkata beliau mahu mengubah terowong untuk jambatan ketiga yang lebih murah.

2. Pada bulan Mei 2016, Kerajaan Pulau Pinang kemudian menulis dalam untuk Kementerian kami untuk meminta untuk kelulusan bagi jambatan ke-3 tanpa memberikan sekeping dokumen sokongan.

3. Tidak dapat diteruskan tanpa dokumen sokongan, Kementerian kami telah meminta 5 kali pada bulan-bulan berikut untuk kajian kemungkinan dan reka bentuk terperinci yang akan kos Kerajaan RM305 Penang juta yang mana sekurang-kurangnya RM135 juta telah dibayar sehingga Mei 2016.

4. Pada 6 Ogos 2016, Kerajaan Pulau Pinang mengakui bahawa kajian tidak siap sepenuhnya. Mereka telah menyatakan kemudiannya bahawa kajian adalah 83% siap dan telah berjanji untuk menyampaikan kajian kepada Kementerian kami pada awal 2017.

5 Hari ini menandakan akhir suku pertama tahun 2017. Kementerian kami ingin mengemas kini orang ramai bahawa kita masih belum menerima kajian. Oleh itu, kesalahan bagi sebarang kelewatan tidak dibaringkan bersama penyebaran.

6. Kementerian kami juga ingin merakamkan kebimbangan tertentu mengenai projek ini dan menawarkan bantuan kepada Kerajaan Negeri Pulau Pinang sekiranya mereka memerlukannya.

7. Dilaporkan bahawa kajian ini telah bermula pada lewat 2013. syarikat konsesi dianugerahkan RM6.34 bilion Tunnel Pulau Pinang dan 3 jalan dikaitkan telah menyatakan pada Januari 2014 bahawa kajian akan siap dan mendedahkan kepada orang ramai pada April 2014.

Kita menyatakan kebimbangan mengenai kelewatan ini.

8. Walaupun Kerajaan Pulau Pinang telah mempertahankan kos RM305 juta daripada kajian untuk menjadi munasabah, Kementerian kami percaya kos yang berlebihan dan adalah di luar garis panduan kos biasa untuk projek-projek pembinaan seperti ini.

9. Kami mempunyai kepakaran untuk melengkapkan kajian mengenai masa dan pada kos yang lebih rendah. Kita sekali lagi melanjutkan kesanggupan kita untuk diterokai dengan kerajaan negeri Pulau Pinang sekiranya mereka memerlukan bantuan.

10. Kita maklum bahawa sekurang-kurangnya RM135 juta telah dibayar oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk kajian dan RM2.83 bilion tanah Negeri Pulau Pinang ditukar untuk projek ini telah pra-dijual oleh syarikat Tunnel konsesi kepada sebuah syarikat tersenarai na menandatangani majlis pada 15 Jan 2016 dihadiri oleh Ketua Menteri Pulau Pinang.

11. Walaupun pembayaran ini dan pra-jualan tanah negeri, kita perhatikan bahawa fasa pertama projek ini pada mulanya dijangka memulakan pembinaan pada awal tahun 2015.

12. Sejak 2015, Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah kemudian disemak garis masa beberapa kali memetik pelbagai sebab.

13. Baru-baru ini, ahli Penang EXCO yang bertanggungjawab bagi infrastruktur kini berkata fasa pertama projek itu hanya dijangka memulakan pembinaan di pertengahan 2018 pada peringkat terawal.

14. kementerian kami terus menyatakan kebimbangan kami mengenai pelbagai kelewatan, kos kajian dan kos projek ini.

DATO 'SRI HAJI Fadillah BIN HAJI YUSOF
Menteri Kerja Raya

30 Mac 2017


No comments:

| Copyright © 2013 MERADONG TODAY