'/>

Pihak pendakwaan akan fail rayuan kes" Bil Kayong"

MIRI: pembebasan tiga lelaki didakwa bersubahat dalam pembunuhan aktivis sosial Bill Kayong telah menimbulkan ribut bantahan dan panggilan oleh peguam jenayah kepada kerajaan untuk membuat rayuan terhadap keputusan mahkamah itu.

Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali dilaporkan oleh FMT sebagai berkata kerajaan akan mengemukakan rayuan terhadap keputusan tersebut apabila ditanya oleh portal berita semalam.

"Pihak pendakwaan akan memfailkan rayuan terhadap pembebasan berkata," Apandi yang juga pendakwa raya, memberitahu FMT melalui WhatsApp.

pihak pendakwaan mempunyai 14 hari untuk memfailkan notis rayuan.

Banyak kemarahan itu ditujukan kepada pihak pendakwaan bagi apa yang banyak dilihat sebagai kelemahan pengendalian kes yang mengakibatkan pembebasan tiga lelaki, Datuk Stephen Lee Chee Kiang, Lie Chang Loon dan Chin Wui Ching. Hanya Mohamad Fitri Fauzi, lelaki itu dituduh melepaskan tembakan, mempunyai untuk membela diri dan menjawab pertuduhan.

FMT juga melaporkan bahawa pengarah pendakwaan Sarawak Kamal Bahrain Omar adalah menyediakan laporan untuk Peguam Negara keterangan yang dikemukakan di mahkamah yang menyebabkan hakim perbicaraan, Ravinthran N Paramaguru, memutuskan bahawa pihak pendakwaan telah gagal mengemukakan bukti yang mengaitkan ketiga-tiga mereka untuk pembunuhan itu.


No comments:

| Copyright © 2013 MERADONG TODAY