'/>

Pengundi BN diharap tidak beralih arah pada PRU-14

KUCHING: Warga Sarawak yang mengundi Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Negeri Ke-11 (PRN11) diharap tidak akan beralih angin pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) kelak.
Pengerusi Kelab Penyokong BN (BNBBC)Sarawak Abdullah Saidol.
“Jika banyak janji tidak ditunaikan oleh kerajaan persekutuan, isu ini akan dijadikan propaganda politik oleh pembangkang pada Pilihan Raya Umum kelak dan mungkin ramai pengundi memilih untuk menunjukkan kekecewaan mereka pada masa itu.
“Penyokong Team Adenan tidak semestinya penyokong kepada ‘Federal Team’ (kerajaan persekutuan),” kata Pengerusi Kelab Penyokong BN (BNBBC)Sarawak Abdullah Saidol.
Beliau ketika diminta mengulas mengenai rombakan kabinet persekutuan, membayangkan mungkin wujud perasaan tidak puas hati di kalangan rakyat Sarawak susulan tidak ada Ahli Parlimen daripada kalangan Dayak dilantik sebagai menteri penuh.
Sebelum PRN11, Naib Presiden Kanan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Datuk Amar Douglas Uggah Embas merupakan Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi dalam kabinet persekutuan.
Ia kosong apabila Uggah melepaskan jawatan selepas dilantik menjadi Timbalan Ketua Menteri apabila memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Saban pada PRN11.
“Saya menjangkakan rombakan kabinet persekutuan yang baharu menarik perhatian warga Sarawak terutama di kalangan mereka yang ingin menyaksikan warga Sarawak (Ahli Parlimen) dari wilayah tengah Sarawak dilantik sebagai menteri penuh,” katanya.
Menurutnya, kemenangan besar BN pada PRN11 tidak sepatutnya membuatkan kerajaan persekutuan berasa selesa.
Pada PRN11, Team Adenan menang 72 daripada 82 kerusi.
Dalam pada itu, Abdullah mengucapkan tahniah atas pelantikan Ahli Parlimen Lawas Datuk Henry Sum Agong sebagai Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.
-BP

No comments:

| Copyright © 2013 MERADONG TODAY