'/>

Notis Kekosongan Kerusi Dun Pujut dihantar kepada SPR hari ini - Asfia

KUCHING: Surat berkenaan dengan kehilangan kelayakan Dr Ting Tiong Choon sebagai ahli Pujut telah diserahkan kepada pengerusi (SPR) Malaysia Suruhanjaya Pilihan Raya hari ini.

Dewan Undangan Negeri (DUN)  Datuk Amar Mohamad Asfia Awang Nassar mendedahkan bahawa SPR telah dimaklumkan bahawa kerusi Pujut yang kini kosong di bawah Perkara 21 (5) Perlembagaan Negeri.

Asfia menekankan bahawa keputusan oleh Dewan untuk membatalkan Dr Ting dalam 70-10 undi sebagai ahli yang dipilih dan bagi dia untuk berhenti sebagai ahli Dewan dengan serta-merta di bawah Perkara 17 (1) (g) Perlembagaan Negeri Sarawak dalam bidang kuasa dan bidang kuasa Persekutuan dan Perlembagaan Negeri.

"Ini adalah satu isu yang amat serius. Yang pertama di Malaysia dan juga di Sarawak. Ada beberapa perkara yang perlu dijelaskan dan ditekankan, "katanya.

Pasal 72 (1) Perlembagaan Persekutuan berbunyi: "Kesahan apa-apa prosiding di dalam Dewan Undangan mana-mana negeri tidak boleh dipersoalkan dalam mana-mana mahkamah."

Asfia menegaskan bahawa "Dewan Undangan adalah penimbang tara terakhir dalam apa-apa persoalan yang timbul tentang sama ada seseorang ahli Dewan Undangan telah hilang kelayakan untuk menjadi ahli.

"Perkara-perkara adalah bagi Dewan Undangan untuk membuat keputusan dan dalam bidang kuasa eksklusif dan bukan untuk mahkamah untuk menentukan," katanya.

Peruntukan berkaitan, Asfia diserlahkan, adalah Perkara 17 (1) (g) Perlembagaan Negeri yang menyatakan bahawa "seseorang hilang kelayakan untuk dipilih sebagai seorang anggota yang dipilih daripada Dewan Negeri jika dia telah secara sukarela memperoleh kewarganegaraan, atau menggunakan hak kewarganegaraan di mana-mana negara di luar Persekutuan atau telah membuat suatu akuan setia kepada mana-mana negara di luar Persekutuan ".

"Ketiga-tiga keperluan ini mesti dibaca disjunctively dan tidak secara bersambung. masa ini warganegara Malaysia memperoleh kewarganegaraan negara asing dia segera kehilangan dan kehilangan kewarganegaraan Malaysia, "kata beliau.

Asfia berkata, walaupun telah melepaskan kerakyatan Australia, Dr Ting tidak semula memperoleh kewarganegaraan Malaysia, dan yang lebih penting, penolakan itu mestilah dibuat di dalam Persekutuan Malaysia.

Di samping itu, beliau menekankan bahawa kedua-dua Dr Ting dan pemimpin pembangkang Chong Chieng Jen (DAP-Kota Sentosa) telah diberi banyak peluang untuk didengar di bawah prinsip keadilan asasi (hak untuk didengar).

Mengenai keputusan pembangkang untuk membawa perkara itu ke mahkamah, Asfia berkata mereka bersedia dan akan membuat permohonan untuk mengeluarkan writ itu.

No comments:

| Copyright © 2013 MERADONG TODAY