'/>

Seramai 3,498 orang awam mati di Afghanistan pada tahun 2016 akibat keganasan

KABUL- Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu telah memanggil pihak yang berperang di Afghanistan untuk menghentikan pembunuhan dan penyiksaan orang awam kerana sejumlah 3,498 orang awam terbunuh dalam keganasan di seluruh negara pada 2016.

". Dokumen-dokumen laporan 11.418 korban awam konflik yang berkaitan, termasuk 3,498 terbunuh dan 7,920 cedera Daripada jumlah ini, 3,512 adalah kanak-kanak - 923 mati dan 2,589 cedera, naik 24 peratus pada angka tertinggi dicatatkan sebelumnya," misi PBB di Afghanistan dalam satu laporan yang dikeluarkan di sini Isnin

Angka-angka yang dicatatkan oleh Misi Bantuan PBB di Afghanistan (UNAMA), adalah yang tertinggi sejak badan dunia mula sistematik mendokumenkan angka mangsa awam pada tahun 2009.

Sambil melahirkan kebimbangan terhadap peningkatan dalam korban awam, Tadamichi Yamamoto, wakil khas Setiausaha Agung PBB untuk Afghanistan, dipanggil berperang pihak untuk melindungi orang awam dalam konflik itu.

"Semua pihak terlibat dalam konflik mesti mengambil langkah-langkah konkrit segera untuk melindungi biasa Afghan lelaki, wanita dan kanak-kanak yang hidupnya sedang merudum," katanya

No comments:

| Copyright © 2013 MERADONG TODAY