'/>

Tidak pernah larang guna perkataan negeri

KUCHING: Ketua Setiausaha Politik Ketua Menteri Abdullah Saidol telah menegur pengguna Internet yang tidak bertanggungjawab untuk menyiarkan kenyataan palsu dan fitnah terhadap Ketua Menteri Datuk Amar Abang Johari Tun Openg.

Beliau amat marah dengan posting di Facebook yang mendakwa Abang Johari telah melarang pemimpin dari Semenanjung Malaysia, media dan juga rakyat Malaysia yang lain daripada memanggil Sarawak negeri bagi mewujudkan kekeliruan di kalangan rakyat, yang katanya adalah palsu, sambil menambah bahawa Ketua Menteri tidak pernah mengeluarkan apa-apa kenyataan sama ada dalam bentuk bertulis atau lisan.

"Ini adalah satu lagi usaha berterusan 'pelacur politik' hina yang misinya utamanya adalah untuk menguji kepimpinan kerajaan negeri terhadap kerajaan persekutuan," kata beliau dalam satu kenyataan semalam.

Abdullah, yang juga ADUN Semop, menekankan bahawa kerajaan negeri sentiasa serius dan tegas semasa perbincangan dengan rakan sejawatannya dari persekutuan dan tidak sekali akan menyatakan pemimpin mengambil pendekatan yang kasar atau kurang ajar.

"Dalam masyarakat kita, kita mempunyai kesopanan dan berhemah dan ini pemfitnah politik hanya mahu melihat kita berpecah-belah dan mempunyai sakit-perasaan supaya mereka boleh mencapai cetek mereka dan misi politik rapuh."

Menunjukkan bahawa budaya ini untuk mencipta pembohongan dan penyelewengan dalam politik akan menjadi lebih biasa, dia itu menasihati orang ramai supaya lebih berhati-hati dan matang yang berfikiran.

"Kita mempunyai undang-undang yang perlu digunakan dengan tegas untuk memastikan bahawa mereka yang ingin melihat perpecahan dan huru-hara akan berdepan tindakan serius.

"Mereka boleh dianggap sebagai pengkhianat kepada hak kita dan keinginan untuk hidup dengan aman dan kemakmuran dalam masyarakat. Jadi, dalam apa jua keadaan, kita mesti bersatu walaupun perbezaan kita dalam pendapat. "

Dalam post Facebook yang tersebar semalam, Abang Johari telah dikatakan telah melahirkan rasa kecewa bahawa Perjanjian Malaysia 1963 tidak pernah diajar di sekolah.

Ia juga kononnya memetik ketua menteri itu sebagai berkata bahawa "Sarawak bukan negeri di Malaysia tetapi negara rakan kongsi di Amerika Kerajaan Malaysia."

No comments:

| Copyright © 2013 MERADONG TODAY