'/>

Prosedur pengeluaran lesen hutan jangka pendek melalui tender.

KUCHING: Kerajaan negeri mahu meningkatkan lagi dasar tadbir urus hutan dengan meningkatkan prosedur mengeluarkan lesen pembalakan jangka pendek melalui proses tender.

Ketua Menteri, Datuk Amar Abang Johari Tun Openg berkata, ini bagi memastikan bahawa pengeluaran lesen pembalakan jangka pendek dibuat secara telus.

"Lesen pembalakan jangka pendek hanya dikeluarkan untuk hutan tanah negeri yang telah diluluskan untuk pembangunan dan Kawasan Tanah Adat (NCL) Pembangunan dan Communal Rizab Anak Negeri yang hendaklah menjalani pembangunan. Lesen-lesen ini hendaklah dikeluarkan melalui tender terbuka, "katanya dalam sidang media di pejabatnya di Wisma Bapa Malaysia di sini hari ini.

Dalam pelaksanaan proses tender, Abang Johari berkata, Jabatan Hutan akan menyediakan dokumen-dokumen tender yang akan termasuk, antara lain: status tanah, tempat, tanah yang ada, anggaran berdiri kayu dan kemudahan.

"Jabatan Hutan hendaklah juga membuat satu anggaran berdiri kayu itu hendaklah dinilai berdasarkan saiz tanah dan kualiti tempat duduk penonton yang sedia ada untuk menentukan harga rizab bagi tender tertentu.

"Tender akan diiklankan dalam akhbar-akhbar tempatan dan laman web Jabatan Hutan dan Jabatan Perhutanan adalah untuk memastikan bahawa tarikh tutup tender hendaklah sekurang-kurangnya 30 hari selepas tarikh penerbitan."

Abang Johari berkata, proses tender yang berkuatkuasa serta merta untuk tanah kerajaan yang diluluskan untuk pembangunan dan tidak tertakluk kepada mana-mana Hak Adat (NCR) tuntutan.

Sementara itu, beliau berkata, Jabatan Hutan hendaklah memperincikan mekanisme untuk tujuan penganugerahan lesen pembalakan bagi kawasan hutan di atas tanah yang tertakluk kepada NCR, dengan mengambil kira kepentingan masyarakat yang terlibat.

Menurut Abang Johari, pembida yang berjaya masih tertakluk kepada bayaran royalti, premium, menilai dan caj lain berdasarkan jumlah kayu diekstrak dan kadar semasa.

Beliau berkata lesen pembalakan jangka pendek yang dikeluarkan kepada hutan tanah kerajaan yang akan tamat tahun ini tidak akan diperbaharui melainkan jika tanah itu telah diluluskan untuk pembangunan, sambil menambah bahawa penganugerahan lesen pembalakan bagi kawasan itu akan melalui tender.

No comments:

| Copyright © 2013 MERADONG TODAY