'/>

Zahid sahkan lelaki Korea Utara sebagai Kim Jong Nam

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi hari ini secara rasmi mengesahkan seorang lelaki Korea Utara yang meninggal dunia di Lapangan Terbang Antarabangsa KL 2 pada Isnin adalah Kim Jong-nam, estranged tua setengah saudara kepada pemimpin Korea Utara Kim Jong-un.

Ahmad Zahid, yang juga Timbalan Perdana Menteri berkata, Jong-nam adalah orang yang sama yang membawa pasport yang mengandungi nama Kim Chol itu.

identiti telah disahkan berdasarkan pasport yang, katanya, adalah sahih.

Beliau berkata, Jong-nam membawa dua identiti yang berbeza dalam apa yang boleh menjadi pasport menyamar, dan dokumen itu sahih.

"Identiti beliau telah disahkan dari pasport yang kita berbanding dengan dokumen yang dikeluarkan oleh Kedutaan Korea Utara dan dengan pengenalan yang dikeluarkan oleh kedutaan," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan dialog meja bulat dengan pemimpin industri kepada pekerja asing di sini.

Ditanya sama ada polis telah mengenal pasti Korea Utara oleh DNAnya, Ahmad Zahid berkata, pihak berkuasa hospital dan polis akan mengeluarkan kenyataan rasmi mengenai itu kerana ia merupakan perkara operasi.

Beliau berkata kerajaan akan memudahkan apa-apa permintaan oleh Korea Utara untuk menuntut mayat, mengikut prosedur operasi standard.

Mayat akan dibebaskan ke kedutaan seterusnya keluarga terdekat atau selepas semua polis dan prosedur perubatan telah siap, katanya.

"Setakat ini, (terdapat) tiada permintaan rasmi tetapi mereka (keluarga) mungkin disalurkan permintaan mereka kepada kedutaan Korea Utara," katanya.

Bernama

No comments:

| Copyright © 2013 MERADONG TODAY